מי צריך פיזיותרפיה?

אנשים רבים זקוקים לטיפולי פיזיותרפיה ונראה שהתורים בקופות החולים רק הולך ומתארך בשל הביקוש הרב לטיפול העוסק באבחון, שיקום ומניעה של מערכות התנועה השונות בגוף. פיזיותרפיה חולשת על תחומי רפואה רבים ולה היכולת לסייע לאנשים לחזור לתפקוד תקין לאחר מחלה, תופעה בריאותית או תאונה, תוך סבלנות רבה והקשבה לגוף, וביצוע פעולות חוזרות ונשנות המשפרות את טווח התנועה ומחזקות את מערכות הגוף השונות. אז מיהו הפיזיותרפיסט ואילו התמחויות קיימות בתחום נרחב זה? כל התשובות בהמשך. 

מהו פיזיותרפיסט ומהן התמחויותיו?

פיזיותרפיסט הוא אדם המתמחה באבחון, מניעה ושיקום של בעיות שונות במערכת התנועה. התחום כולו עוסק בשיפור היכולת התפקודית בהתייחס לבעיות עצב, שריר ושלד, כשהטיפול חולש על כל האנשים באוכלוסייה – ילדים, בני נוער, בוגרים, פגים ואנשים מבוגרים. הטיפולים יכולים להיות שיקומיים אורטופדיים, הם יכולים להיות התפתחותיים, נוירולוגים, הם יכולים להיות לאחר אירוע מוחי או תאונה, הם יכולים לעסוק ביציבה הכללית של המטופל או בדליפת שתן ועוד ועוד. 

בפיזיותרפיה נעשה שימוש בבדיקות אבחנתיות שונות ואז מתאימים לכל מטופל ומטופלת את התרגילים המתאימים להם באופן אישי על פי מצב בריאותם. הפיזיותרפיסט יכול לעשות שימוש בטכניקות ידניות שונות, הוא יכול לעשות שימוש בעיסויים, באמצעים שונים לחימום וקירור, בטכנולוגיות כמו גירוי חשמלי ובהנחיה לתרגילים של סיבולת וכוח לקבוצת שרירים או למערכות שונות כמו הריאות והלב. 

ההתמחויות של הפיזיותרפיסט יכולות להיות רבות ולכלול את תחום האורטופדיה, ובה מטפלים בפגיעות שונות של השלד והשריר, בתחום השיקום הנשימתי בו בדרך כלל נעשה אבחון וטיפול בילדים עם הפרעות שונות בהתפתחות, בעיקר פגים וילדים הסובלים ממחלות ריאה שונות, בתחום רפואת הספורט והשיקום מפציעות ופגיעות ספורט, בתחום הנוירולוגיה למערכות המערבות את מערכת העצבים, בתחום השיקום היציבתי, השיקום האורוגניטלי ועוד. 

מתי אנו נדרשים לטיפול פיזיותרפי?

שירותי פיזיותרפיה ניתנים לאנשים הסובלים מבעיות גופניות או הפרעות בתנועה הפוגעות בניידות שלהם, בהליכה או בתפקוד המוטורי התקין שלהם. זו יכולה להיות הגבלה בתנועה בעקבות פגיעה או מחלה, זו יכולה להיות עבודה ממושכת על המחשב שמצריכה גם טיפול וגם חשיבה מחודשת על צורת העבודה, ואלה יכולות להיות פגיעות ספורט או פגיעות מתאונה המחייבות התייחסות ספציפית לפגיעה כדי להוביל לשיקום. 

המטרה העיקרית העומדת מאחורי הטיפולים הפיזיותרפים הנה להחזיר את המטופל או המטופלת לתפקוד הטוב ביותר בעבודה, בבית ובחיים עצמם. אלה יכולות להיות מחלות כרוניות המחייבות התייחסות מתמדת לבעיה והדרכה ארוכת טווח ומעקב, זה יכול להיות טיפול בפציעות ספורט ואלה יכולות להיות בעיות נקודתיות שנוצרו בעקבות אירועים נקודתיים, למשל שבץ מוחי או תאונה. 

במסגרת סל הבריאות הממלכתי כולם ניתן לקבל טיפולי פיזיותרפיה של שיקום אורטופדי, שיקום נוירולוגי, שיקום רצפת האגן, שיקום נשימתי, שיקום וסטיבולרי (בעיות שיווי משקל) ניקוז לימפטי, טיפול בצלקות וכוויות, טיפול בבעיות יציבה, טיפול במפרקי לסתות, טיפול בהפרעות תנועה וכמובן בפציעות ספורט. עם זאת, התורים בקופות החולים ארוכים במיוחד, לעיתים הם יכולים להיות מעל לחצי שנה של המתנה ואף יותר, וקיים צורך מידי בטיפול, לכן אנשים רבים בוחרים לפנות לפיזיותרפיסטים פרטיים. 

**המידע הינו כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי אורתופדי.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp