האם שברי מאמץ מחלימים?

הרגליים שלנו פגיעות יותר ממה שחשבנו, וגם בלי שנקבל מכה חזקה אנו יכולים לסבול משבר מאמץ. זה יכול לקרות באמצע אימון או פעילות ספורטיבית, בדרך כלל כשנעשה שינוי כלשהו באימון הרגיל או כשמגדילים פתאום את עצימות האימון. לעיתים די במשטח אימון שונה כדי לגרום לשבר מאמץ. למרות שמדובר על שבר קטן במיוחד, הוא מורגש ובמיוחד אם מדובר באנשים שרגילים לעסוק בפעילות ספורטיבית בעצימות גבוהה. מהם הגורמים והתסמינים של שבר מאמץ והאם ניתן להחלים מהם? כל התשובות בהמשך. 

מהי ההגדרה של שברי מאמץ וממה הם נגרמים? 

שבר מאמץ הוא מצב בו מופעל על העצם לחץ חוזר שגורם לפגיעות זעירות בעצם. הכוח המופעל על העצם אינו חזק דיו כדי לגרום לשבר שאותו אנו רגילים לראות בעצם כשהיא נפגעת, אך הוא חזק מספיק כדי לגרום לסדקים שהופכים לשבר מאמץ. 

השבר יגרם מתנועה שחוזרת על עצמה בספורט, למשל ריצה. אם העצימות של הפעילות הספורטיבית גבוהה אין לשרירים התומכים זמן לנוח בין הפעילויות, במצב כזה העצם לא מספיקה לבנות את עצמה מחדש בין האימונים וכך היא נחלשת וחשופה יותר לשברי המאמץ. בדרך כלל נראה את שברי המאמץ בכף הרגל, בעקב, בשוק, בקרסול ובעצם הסירה. 

כדאי לדעת שגם מי שלא מתאמן באופן קבוע חשוף לשברי מאמץ, למשל במקרים בהם אנשים מתחילים להתאמן באופן יום יומי מבלי שעסקו קודם לכן בפעילות גופנית, או אנשים שיצאו לטיול שיש בו הליכה או ריצה רבה מבלי שהתאמנו לפני כן. בנוסף, שברי מאמץ יכולים להתרחש גם כאשר אנשים מתמודדים בידיעתם או שלא בידיעתם עם מחלות שונות שמפחיתות את עוצמת העצמות בגוף, למשל אוסטאופורוזיס. שברי מאמץ יכולים גם להתרחש כאשר מבצעים שינויים מהותיים בסוג הספורט אליו רגילים, לעיתים די בשינוי הטכניקה כדי לגרום לשבר מאמץ. 

אילו תסמינים נחוש עם שבר מאמץ?

בדרך כלל שבר המאמץ גורם לתחושת כאב באזור השבר, אם הוא לא מטופל הוא הולך ומחמיר, במיוחד בפעילות גופנית אינטנסיבית. עוד תסמינים שיכולים להופיע כאשר ישנו שבר מאמץ הם כאב בעת מגע באזור השבר, נפיחות באזור השבר וכאב שהולך ומתפתח לאורך שעות היום, במיוחד כאשר ישנו מאמץ גופני מתמשך. 

האם ניתן להחלים משברי מאמץ?

שברי מאמץ בהחלט ניתנים להחלמה, ובאמצעות טיפול בפציעות ספורט על ידי גורמי מקצוע ניתן להחלים מהם בתוך שישה עד שמונה שבועות. ההחלמה לא מתרחשת מאליה, יש לפעול על פי תוכנית טיפולית ובליווי של רופא כדי למנוע נזק נוסף לעצם אך גם כדי להוביל להחלמה מלאה. 

יש לעבור לפעילות גופנית שמצריכה פחות מאמץ ולחץ על כפות הרגליים, למשל שחייה ורכיבה על אופניים הם סוגי ספורט שנחשבים נהדרים לתקופת ההימנעות. כמו כן, הרופא יכול להמליץ על שימוש בקביים כדי להפחית את הלחץ על הרגל, ולעיתים קרובות הוא גם ממליץ על טיפול תרופתי נוגד דלקת. במקרים מסוימים יהיה צורך בגבס ובמקרים אחרים נעליים תומכות בלבד יספיקו, במקרים נדירים יש צורך גם בהתערבות כירורגית לביצוע תמיכה וקיבוע באמצעות פלטות או ברגים.  בסיום התהליך ניתן לאשש את החלמת השבר באמצעות צילום רנטגן ואז ניתן לחזור לשגרה תוך זהירות מהפעילות שגרמה לשבר מלכתחילה. 

***המידע הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp