מבנה שיניים תקין

השמירה על בריאות השיניים מתחילה כבר בגיל צעיר מאוד, ממש עם בקיעת השן הראשונה. עם השמירה על השיניים יש להקפיד על ביקור תקופתי במרפאת השיניים, גם כדי לגלות חורים בשלב מוקדם וגם כדי לעקוב אחר מבנה השיניים והלסת לאורך הגדילה, כדי לאתר מבעוד מועד ליקויים שונים שיצריכו התערבות טיפולית. אז איך נדע מהו מבנה השיניים התקין, כמה שיניים אמורות להיות לנו בתוך הפה ובאיזה סדר הן אמורות לצאת, וגם, מה ניתן לעשות כאשר מבנה השיניים לקוי מסיבות שונות? כדאי להמשיך לקרוא. 

מהו מבנה שיניים תקין?

השיניים הראשונות שלנו בוקעות כבר בגיל חצי שנה, כאשר כל אחד מצמיח את השיניים הראשונות על פי הקצב האישי שלו. זה יכול לקרות בגיל כמה חודשים וזה יכול לקרות גם בגיל שנה ואפילו שנה וחצי ויותר. כבר בלידה ישנם 20 נבטים של שיניים בפה, ועד שהתינוק יהיה בן שנתיים יבקעו בפיו 20 שיניים שאנחנו קוראים להן שיניים חלביות. כבר בגיל בקיעת השיניים התינוק מתחיל להתנסות באכילת מזונות מוצקים ולכן השיניים שלו חשופות יותר לחיידקים ולהתפתחות חורים. 

לעיתים השיניים יכולות להיות עקומות, ובדרך כלל הדבר ינבע מסיבות גנטיות או ממציצת אגודל. לעיתים לא השיניים יהיו עקומות אלא המנשך של הלסת, ויש לאבחן זאת בגיל מוקדם כדי לחשוב וליישם את דרכי הטיפול היעילות ביותר עבור הילד. לצד זאת מומלץ תמיד לקבל טיפולים שמרניים של איטום חריצים ומעקב אחרי חורים כדי לוודא שלא מתפתחות בעיות שונות בשיניים, בוודאי לא לקראת טיפול אורתודנטי הכולל את יישור השיניים. 

מה ניתן לעשות כאשר מבנה השיניים לקוי?

מבנה השיניים יכול להיות לקוי מסיבות רבות ובהן תאונה ששינתה את מבנה הלסת, מבנה שיניים לקוי בשל גנטיקה או הפרעה בלידה או בהתפתחות התקינה ולעיתים זו יכולה להיות מציצת אצבע עד גיל מאוחר שגרמה לשיניים לבלוט החוצה. לרוב יהיה מדובר בסיבות גנטיות, ופעמים רבות יהיה מדובר בפגם אסתטי בלבד, אך ישנם מצבים בה הליקוי בשיניים יכול גם להוביל לליקויים נוספים, לדוגמה של עיכוב בהתפתחות הדיבור התקין או קשיי אכילה ולעיסה. 

לא מעט אנשים תוהים כמה עולה יישור שיניים ואין ספק שמדובר על שאלה רלוונטית שכן מדובר על תחום יקר יחסית. ישנם ביטוחים משלימים שניתן דרכם לבצע את היישור ולזכות בהנחה משמעותית, אך קופות החולים קורסות מפניות ולכן אנשים בוחרים לפנות לרפואה הפרטית, אך כדאי לדעת שמרפאות השיניים הפרטיות מציעות הסדרים נוחים במיוחד עבור אלה המעוניינים לפרוס את התשלומים ולשלם במגוון דרכים יצירתיות לנוחיותם, כך שכולם כיום יכולים ליהנות מרפואת שיניים איכותית.  

כדאי לשים לב לשינויים במבנה הפה, לשינויים בשיניים – למשל אם שן אחת קיבלה מכה ולא נשברה אך שינתה את הצבע שלה לאחר תקופה מסוימת. ילדים העוסקים בספורט צריכים לשמור עוד יותר על השיניים ומומלץ להם בסוגי ספורט מסוימים אף להשתמש במגן שיניים. כמו כן, כאשר השיניים עקומות מומלץ להתייעץ עם אורתודנט ולשקול ליישר אותן כבר בגיל העשרה המוקדם באמצעות גשר לשיניים או באמצעות סד שקוף או סד לילה, כמובן בהמלצת הרופא המטפל. 

**הנכתב לעיל מהווה מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp