מחלת מנייר וסחרחורת סימפטומטית

מחלת מנייר היא מצב מורכב המשפיע על האוזן הפנימית, גורם לסחרחורת, אובדן שמיעה וטינטון. סחרחורת סימפטומטית היא היבט משמעותי של מחלה זו, מה שהופך את האבחון והטיפול למאתגרים. מאמר זה נועד לספק סקירה כללית של מחלת מנייר, אבחון ואפשרויות טיפול שונות, תוך התמקדות בסחרחורת סימפטומטית.

 

מחלת מנייר: הגדרה ואבחון

מחלת מנייר היא הפרעה כרונית של האוזן הפנימית המאופיינת באפיזודות של ורטיגו, אובדן שמיעה משתנה, טינטון, ותחושה של מלאות או לחץ באוזן הפגועה. הגורם המדויק למחלת מנייר נותר לא ידוע, אך הוא האמין כי הוא נובע מחריגה בנפח או בהרכב של הנוזל האנדולימפטי באוזן הפנימית.

אבחון מחלת מנייר יכול להיות מאתגר בשל היעדר בדיקה סופית והצורך לשלול מצבים אחרים שיכולים לגרום לתסמינים דומים. האבחנה מתבססת בעיקר על ההיסטוריה הרפואית של המטופל, בדיקה גופנית וסדרת בדיקות המעריכות את תפקוד השמיעה ושיווי המשקל. בדיקות אלה עשויות לכלול:

  1. אודיומטריה: בדיקה זו מודדת עד כמה אדם יכול לשמוע צלילים בתדרים ובעוצמות קול שונות. זה עוזר לקבוע את היקף ליקוי השמיעה ועשוי לסייע באבחון מחלת מנייר.
  2. הערכת שיווי משקל: בדיקות אלקטרוניסטגמוגרפיה (ENG) או וידאוניסטגמוגרפיה (VNG) מודדות שיווי משקל על ידי לימוד תנועות עיניים. בדיקות אלה יכולות לסייע בזיהוי בעיות שיווי משקל מתמשכות שעשויות להצביע על מחלת מנייר.
  3. בדיקות לשלילת מצבים אחרים: ניתן להשתמש בבדיקות מעבדה, סריקות הדמיה ובדיקות אחרות כדי לשלול מצבים שיכולים לגרום לתסמינים דומים לאלה של מחלת מנייר, כגון גידול במוח או טרשת נפוצה.

 

סחרחורת סימפטומטית ומחלת מנייר

סחרחורת היא סימפטום שכיח במצבים רפואיים שונים, ולכן חיוני לזהות אם הסחרחורת היא סימפטומטית וסמויה למחלת מנייר. בהקשר של מחלת מנייר, סחרחורת סימפטומטית מציגה בעיקר סחרחורת, שהיא תחושה של סיבוב או תנועה כאשר אין.

כדי לקבוע אם סחרחורת היא סימפטומטית וסמויה למחלת מנייר, הרופאים שוקלים את הגורמים הבאים:

  1. מאפייני הסחרחורת: ורטיגו הנובע ממחלת מנייר הוא בדרך כלל פתאומי, חמור ויכול להימשך בין 20 דקות למספר שעות. זה יכול להיות מלווה גם בחילות והקאות.
  2. משך ותדירות התקפי ורטיגו: אבחנה של מחלת מנייר דורשת לפחות שני אפיזודות של ורטיגו, שכל אחת מהן נמשכת 20 דקות עד 24 שעות.
  3. נוכחות של סימפטומים אחרים של מחלת מנייר: נוכחות של אובדן שמיעה משתנה, טינטון, או תחושה של מלאות באוזן הפגועה יכולה לתמוך באבחנה של מחלת מנייר.

 

טיפול במחלת מנייר

אין תרופה למחלת מנייר, אך אפשרויות טיפול שונות יכולות לסייע בניהול הסימפטומים ולשפר את איכות החיים של אלה שנפגעו. טיפולים אלה כוללים:

  1. תרופות: משתנים או "כדורי מים" עשויים להיות prescribed כדי לעזור להפחית את כמות הנוזלים באוזן הפנימית, ובכך להקל על הסימפטומים. תרופות נגד ורטיגו ונגד בחילה יכולות גם לספק הקלה במהלך התקפי ורטיגו.
  2. טיפול בסחרחורת: שיקום שיווי משקל הוא סוג של פיזיותרפיה שמטרתה לשפר את שיווי המשקל ולהפחית סחרחורת. זה כרוך בתרגילים שנועדו לאמן את המוח כדי לפצות על חוסר האיזון שנגרם על ידי מחלת מנייר. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) יכול גם לסייע למטופלים להתמודד עם החרדה והלחץ הקשורים לסחרחורת וסחרחורת.
  3. פיזיותרפיה וגישות לא תרופתיות אחרות: בנוסף לשיקום שיווי המשקל, טכניקות פיזיותרפיה אחרות, כגון אימון שיווי משקל וחינוך מחדש להליכה, עשויות להועיל. שינויים תזונתיים ושינויים באורח החיים, כגון הפחתת צריכת מלח וצריכת קפאין, יכולים גם לעזור לנהל את התסמינים. ניהול מתח וטכניקות הרפיה, כגון תרגילי נשימה עמוקה ומדיטציה, עשויים לספק הקלה נוספת.
  4. אפשרויות טיפול כירורגיות ופולשניות: במקרים מסוימים, כאשר טיפולים שמרניים אינם מספקים הקלה מספקת, ניתן לשקול הליכים כירורגיים או פולשניים. אלה עשויים לכלול לחץ שק endolympatic, קטע עצב שיווי המשקל, או labyrinthectomy.
  5. טיפולים חדשים ומחקר מתמשך: החוקרים ממשיכים לחקור טיפולים וטיפולים חדשים למחלת מנייר. אלה עשויים לכלול מתן תרופות ממוקדות, ריפוי גנטי וטיפולים בתאי גזע.

**המידע המובא במאמר זה נועד למטרות מידע כללי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. האבחון והטיפול במחלת מנייר דורשים הערכה יסודית על ידי איש מקצוע בתחום הבריאות שיכול לספק הדרכה מותאמת אישית המבוססת על ההיסטוריה הרפואית הספציפית של האדם וצרכיו. ככל שהידע הרפואי ממשיך להתפתח, חיוני להישאר מעודכנים בהתפתחויות האחרונות ולפנות לעזרה מקצועית בעת הצורך.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp