בעיות בעמוד השדרה הצווארי

עמוד השדרה הצווארי, המורכב משבע החוליות העליונות של עמוד השדרה, ממלא תפקיד חיוני בתמיכה בראש, מאפשר תנועה ומגן על חוט השדרה. בעיות שונות יכולות להתעורר בעמוד השדרה הצווארי, מה שמוביל לכאב, אי נוחות ואולי השלכות חמורות יותר. מאמר זה מתעמק באנטומיה ובתפקוד של עמוד השדרה הצווארי, בוחן חמש בעיות נפוצות בעמוד השדרה הצווארי, דן במומים מולדים ובוחן פגמים הנובעים מפגיעה. בנוסף, המאמר מתאר אפשרויות טיפול שונות בכאבי צוואר הנובעים מבעיות בעמוד השדרה הצווארי.

 

אנטומיה ותפקוד עמוד השדרה הצווארי

עמוד השדרה הצווארי מהווה את החלק העליון של עמוד השדרה, השוכב בין הגולגולת לחוליות בית החזה. הוא מורכב משבע חוליות נפרדות, לשתיים מהן שמות ייחודיים: החוליה הצווארית הראשונה (C1) ידועה בשם האטלס והחוליה הצווארית השנייה (C2) ידועה כציר. תפקידיו העיקריים של עמוד השדרה הצווארי כוללים תמיכה בראש, מתן אפשרות למגוון רחב של תנועות ראש, והגנה על חוט השדרה המשתרע מהמוח.

עמוד השדרה הצווארי מכיל מבנים אנטומיים רבים, כולל שרירים, עצמות, רצועות ועצבים. דיסקים בין חולייתיים ממוקמים בין החוליות, מספקים ריפוד ומאפשרים גמישות. חוט השדרה והעצבים, העטופים בתוך החוליות, מעבירים אותות בין המוח לשאר הגוף. שרירים, גידים ורצועות פועלים יחד כדי לתמוך ולייצב את עמוד השדרה הצווארי, ומאפשרים תנועות חלקות ומתואמות.

 

חמש בעיות נפוצות בעמוד השדרה הצווארי

1.ספונדילוזיס הצוואר

ספונדילוזיס הצוואר, הידוע גם בשם דלקת פרקים ניוונית של הצוואר, הינו מצב ניווני, המשפיע על המפרקים והדיסקים בעמוד השדרה הצווארי. זה קורה בעיקר בשל תהליך ההזדקנות הטבעי ובלאי של מבנה עמוד השדרה. כאשר הדיסקים הבין חולייתיים מאבדים תכולת מים ונעשים פחות גמישים, הם עלולים לגרום ללחץ על עצבי עמוד השדרה הסמוכים, וכתוצאה מכך לכאב, נוקשות וטווח תנועה מופחת. ספונדילוזיס צוואר הרחם עלול גם לגרום לדורבן עצם להתפתח, דחיסה נוספת של עצבי עמוד השדרה.

 

2.פריצת דיסק צווארית

פריצת דיסק צווארית מתרחשת כאשר החומר דמוי הג'ל הפנימי של דיסק בין-חולייתי בולט דרך השכבה הסיבית החיצונית, ועלול לדחוס עצבים סמוכים בעמוד השדרה. מצב זה יכול לנבוע מטראומה, מתח חוזר או שינויים ניווניים בעמוד השדרה הצווארי. תסמינים של פריצת דיסק צווארית עשויים לכלול כאבי צוואר, כאב מקרין במורד הזרוע, חוסר תחושה, עקצוץ וחולשת שרירים. במקרים חמורים, הוא עלול לגרום לדחיסת חוט השדרה, מה שמוביל למיאלופתיה.

 

3.היצרות תעלת השדרה הצווארית

היצרות תעלת השדרה הצווארית היא היצרות של תעלת עמוד השדרה בעמוד השדרה הצווארי, וכתוצאה מכך דחיסה של חוט השדרה. מצב זה יכול להיות מולד או נרכש עקב שינויים ניווניים, כגון ניוון דיסק, היפרטרופיה של מפרק הפאצט או עיבוי רצועות. תסמינים של היצרות תעלת השדרה הצווארית עשויים לכלול כאבי צוואר, חוסר תחושה, עקצוץ, חולשת שרירים, בעיות שיווי משקל, ובמקרים חמורים, שיתוק. ללא טיפול, היצרות צוואר הרחם עלולה להוביל לנזק נוירולוגי קבוע.

 

4.רדיקולופתיה צווארית

רדיקולופתיה צווארית, המכונה בדרך כלל "עצב מכווץ", מתרחשת כאשר שורש עצב בעמוד השדרה הצווארי נדחס או מגורה. מצב זה יכול לנבוע מסיבות שונות, כולל פריצת דיסק, דורבן עצם והיצרות עמוד השדרה. תסמינים של רדיקולופתיה צווארית עשויים לכלול כאב חד או שורף בצוואר, כאב מקרין במורד הזרוע, חוסר תחושה, עקצוץ וחולשת שרירים. הסימפטומים הספציפיים תלויים בשורש העצב הפגוע ויכולים להשתנות במידה רבה בין אנשים.

 

5.מיאלופתיה של הצוואר

מיאלופתיה צווארית היא מצב נוירולוגי חמור הנובע מדחיסה של חוט השדרה בעמוד השדרה הצווארי. זה יכול להיגרם על ידי גורמים שונים, כולל פריצת דיסק, היצרות עמוד השדרה, דורבן עצם, וגידולים בעמוד השדרה. תסמינים של מיאלופתיה צווארית עשויים לכלול כאבי צוואר, חוסר תחושה, עקצוץ, חולשת שרירים, בעיות שיווי משקל ואובדן מיומנויות מוטוריות עדינות. במקרים מתקדמים, זה עלול להוביל לשיתוק, תפקוד לקוי של המעי ושלפוחית השתן וסיבוכים חמורים אחרים.

 

פגמים מולדים בעמוד השדרה הצווארי

מומים מולדים בעמוד השדרה הצווארי הינם למעשה חריגות בעמוד השדרה הצווארי הקיימות מלידה. פגמים אלה יכולים לנבוע מגורמים גנטיים, בעיות התפתחותיות במהלך ההריון, פגיעה במהלך תהלי הלידה או שילוב של שלושתם. פגמים מולדים בעמוד השדרה הצווארי כוללים בין השאר:

1.תסמונת קליפל-פייל

תסמונת קליפל-פייל היא הפרעה מולדת נדירה המאופיינת באיחוי של שתי חוליות צוואר הרחם או יותר. מצב זה עלול לגרום לצוואר קצר, ניידות צוואר מוגבלת וקו שיער נמוך בחלק האחורי של הראש. תסמונת קליפל-פייל עשויה להיות קשורה לאנומליות מולדות אחרות, כגון עקמת, מומי לב והפרעות בכליות.

 

2.איחוי צווארי מולד

איחוי צווארי מולד מתרחש כאשר שתי חוליות צוואר הרחם או יותר מאוחות יחד בלידה. מצב זה עלול לגרום לכאבי צוואר, נוקשות וטווח תנועה מוגבל. במקרים מסוימים, איחוי צווארי מולד עלול להוביל לחוסר יציבות בעמוד השדרה או להתפתחות מחלת מקטע סמוך, כאשר שינויים ניווניים מתרחשים במקטעי עמוד השדרה הסמוכים לחוליות המאוחות.

 

3.מומים בעמוד השדרה הצווארי

מומים בעמוד השדרה הצווארי מתייחסים למגוון רחב של מומים מולדים המשפיעים על המבנה וההתפתחות של עמוד השדרה הצווארי. אלה עשויים לכלול hemivertebrae (חוליות חלקיות או לא שלמות), חוליות פרפר (חוליות עם שסע דרך המרכז), ו spina bifida occulta (סגירה חלקית של תעלת עמוד השדרה).

 

פגמים בעמוד השדרה הצווארי עקב פציעה

פגיעות בעמוד השדרה הצווארי יכולות לנבוע מסיבות שונות, כגון תאונות דרכים, פציעות הקשורות לספורט, נפילות ומעשי אלימות. כמה פגמים נפוצים בעמוד השדרה הצווארי עקב פציעה כוללים:

1.צליפת שוט

צליפת שוט היא פציעה בצוואר הנובעת מתנועה מהירה קדימה ואחורה של הראש, הנגרמת בדרך כלל על ידי התנגשויות של מכוניות מאחור. פגיעה זו עלולה לגרום נזק לשרירי עמוד השדרה הצווארי, לרצועות, לדיסקים הבין חולייתיים ולעצבי עמוד השדרה. תסמינים של צליפת שוט עשויים לכלול כאבי צוואר, נוקשות, כאבי ראש, סחרחורת וכאב מקרין במורד הזרועות

 

2.שברים בצוואר הרחם

שברים בצוואר הרחם הם שברים באחת או יותר מחוליות הצוואר, הנגרמים לעיתים קרובות על ידי טראומה באנרגיה גבוהה, כגון תאונות דרכים או נפילות מגובה משמעותי. פציעות אלה עלולות לגרום לדחיסת חוט השדרה, מה שמוביל לליקויים נוירולוגיים חמורים וסיבוכים מסכני חיים.

 

3.פריקות צוואר 

פריקות צוואר מתרחשות כאשר חוליה צווארית אחת או יותר זזות ממקומן הרגיל, בדרך כלל עקב טראומה בקינמטיקה גבוהה. פגיעה זו עלולה לגרום נזק לחוט השדרה, המוביל לליקויים נוירולוגיים, ועשויה לדרוש התערבות כירורגית כדי לייצב את עמוד השדרה.

 

4.פגיעות בעמוד השדרה באזור הצוואר
פגיעות בעמוד השדרה הצווארי יכולות לנבוע מטראומה, כגון שברים או נקעים, או מסיבות שאינן טראומטיות, כגון גידולים או זיהומים. בהתאם לחומרת הפציעה ומיקומה, הסימפטומים יכולים לנוע בין הפרעות חושיות קלות לשיתוק מוחלט של הזרועות, הרגליים ותא המטען.

 

טיפול בכאבי צוואר הנובעים מבעיות בעמוד השדרה הצווארי

אפשרויות טיפול לא ניתוחיות

במקרים רבים, כאבי צוואר הנובעים מבעיות בעמוד השדרה הצווארי ניתנים לטיפול יעיל באמצעות אפשרויות טיפול שאינן ניתוחיות. אלה עשויים לכלול:

  1. מנוחה: מתן מנוחה לצוואר והימנעות מפעילויות המחמירות את הכאב יכולות לסייע בקידום ריפוי ובהקלה על התסמינים.
  2. קרח או חום: מריחת קרח או חימום האזור הפגוע יכולות לעזור להפחית דלקת ולספק הקלה מכאב.
  3. תרופות: משככי כאבים ללא מרשם, כגון פרצטמול, איבופרופן או נפרוקסן, יכולים לעזור להקל על כאבי צוואר. במקרים מסוימים, תרופות מרשם, כגון מרפי שרירים או תרופות לכאב עצבי, עשויות להיות מומלצות.
  4. פיזיותרפיה: פיזיותרפיסט יכול לספק תרגילים ומתיחות ממוקדים שיעזרו לחזק את שרירי הצוואר, לשפר את הגמישות ולקדם יציבה נכונה.

 

אפשרויות טיפול כירורגיות

במקרים מסוימים, אפשרויות טיפול שמרניות עשויות שלא לספק הקלה מספקת מכאבי צוואר הקשורים לעמוד השדרה הצווארי. ניתן לשקול התערבות כירורגית אם:

– טיפולים אחרים לא היו יעילים.

– הסימפטומים המערבים את עמוד השדרה, הזרועות או הרגליים מחמירים.

– המטופל במצב בריאותי כללי טוב ומסוגל לסבול ניתוח.

גישות כירורגיות נפוצות לבעיות בעמוד השדרה הצווארי כוללות ניתוח לחץ בעמוד השדרה הצווארי (כגון כריתת דיסק ואיחוי צוואר הרחם הקדמי, או ACDF), למינקטומיה צווארית והחלפת דיסק צווארי. בחירת ההליך הכירורגי תלויה בבעיה הספציפית ובחומרתה.

 

מסקנה

לבעיות בעמוד השדרה הצווארי יכולות להיות השלכות משמעותיות על חיי היומיום של הפרט ועל רווחתו הכללית. אבחון מוקדם וטיפול מתאים חיוניים לניהול הסימפטומים ולמניעת סיבוכים ארוכי טווח. הבנת האנטומיה והתפקוד של עמוד השדרה הצווארי, זיהוי בעיות נפוצות והכרת אפשרויות הטיפול הזמינות יכולות להעצים אנשים לקחת אחריות על בריאות עמוד השדרה שלהם ולחפש טיפול מתאים בעת הצורך. מחקר נוסף על בעיות בעמוד השדרה הצווארי והשלכותיהן חיוני לשיפור ההבנה והטיפול שלנו בנושאים מורכבים אלה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp